THE RIVER CURLS AROUND THE TOWN – NIGHTSHADOWS

Als groepsnaam kan iets als ‘The River Curls Around The Town’ wel tellen. Wie bedenkt dit, zal u misschien denken. Welnu, de twee muzikanten die daarvoor verantwoordelijk zijn komen uit de Vlaams-Brabantse stad Tienen en heten Bart Bekker en Jan Vanwinckel, misschien wel bekend als leden van de rockgroepen ‘YEARN’d’ en ‘Gudinöv’. De naam van hun groep werd ontleend aan een songtitel op het album “Cold House” van de alternatieve popgroep ‘HOOD’.

Het zijn echter geen nieuwkomers in de wereld van de muziek, want het is inmiddels twaalf jaar geleden dat ze hun debuutplaat “More Than A Break” in 2008 op de markt hebben gebracht. ‘The River Curls Around The Town’ is een studioproject van beide heren die de nummers op hun platen meestal samen al jammend componeren. Zo ook voor hun nieuwste album “Nightshadows” waarvoor ze dertien tracks hebben opgenomen in hun thuisstudio.

Hun sound is een mix van vakkundig geprogrammeerde elektronica-muziek en lo-fi luisterpop zoals u kan beluisteren in de audiovideo van het nummer “Smile Of A Tear” bij deze recensie. Voor drie tracks schreef de Engelse gastmuzikant Mick Shorter de songtekst en hij nam ook de vocals voor zijn rekening bij de ‘spoken word’-nummers “Which One” en “Title”. De meeste tracks op dit album duren zo’n 4 à 5 minuten, maar daar is één grote uitzondering op de regel te noteren met de bonustrack “(s)park(l)ing” die niet minder dan 24 minuten van uw luistertijd in beslag zal nemen en die eveneens op een apart verschijnende ep zal worden uitgebracht.

Er wordt ook één nummer gecoverd op “Nightshadows”. Daarvoor selecteerde het duo de song “Gold Dust Woman” die indertijd geschreven werd door Stevie Nicks en terug te vinden is op het in 1977 uitgebrachte bestselleralbum “Rumours” van ‘Fleedwood Mac’. De versie van ‘The River Curls Around The Town’ wordt meer ingetogen gebracht dan de orginele versie van de Brits-Amerikaanse rockband.

De algemene teneur van deze plaat is laid back gezongen en gespeelde muziek die haast filmisch klinkt en eigenlijk zeer herkenbaar blijkt te zijn voor hetgene Bart Bekker en Jan Vanwinckel met dit muzikale project beogen te brengen. Vooral de instrumentale albumtiteltrack “Nightshadows” en het reeds vermelde “Smile Of A Tear” zouden best dienst kunnen doen als begeleidende muziek bij een film of televisieserie.

(valsam)

 

Artiest info
Website  
 

Label: 3300 RPM Records

video